Gdy opisywane rozwiązanie jest małe, wówczas adresaci dokumentacji mają szanse się orientować dokładnie w zawartości dokumentów. Jednak, gdy dokumentacja dotyczy dużego i złożonego systemu, wówczas rodzi się potrzeba odpowiedniego oznaczania zmian w dokumentacji. Dzięki takim oznaczeniom osoby, które opiniują dokument mogą ograniczyć się na przykład do opiniowania tylko i wyłącznie treści dodanych lub zmienionych w odniesieniu do ostatniej wersji.
Jeśli dokumentacja projektowa powstaje wprost w MS Office, wówczas najlepszym sposobem na oznaczanie zmian pomiędzy wersjami wydaje się:
- zastosowanie Trybu Rejestracji Zmian (ang. Track Changes),
- lub oznaczanie kolorami dodanego tekstu oraz
przekreślanietekstu usuniętego.
Jeśli jednak zespół w trosce o poprawę jakości generowanej dokumentacji i ograniczenie pracochłonności, decyduje się na generowanie dokumentacji projektowej z narzędzia Enterprise Architect - wówczas wykorzystanie Trybu Rejestracji Zmian nie jest możliwe.
Co można zrobić w takiej sytuacji?
Rozwiązanie opisał Hamish we wpisie http://www.hamishking.com/2013/04/17/track-changes-with-generated-documents-with-ea-sharepoint-or-without/.
Sprowadza się ono do wygenerowania nowej wersji dokumentu, wskazania na dysku poprzedniej wersji dokumentu, a następnie porównania obu wersji w MS Word przy użyciu funkcji Compare, dzięki czemu może powstać nowy dokument wzbogacony o różnice między dwiema wersjami.
Proces ten przedstawia poniższy diagram aktywności.
Proces ten można z powodzeniem stosować w przypadku generowania małej ilości dokumentacji przez wyznaczone osoby, które sprawnie to obsłużą.
Jednakże, gdy mamy do czynienia z generowaniem wielokrotnie dużej ilości dokumentacji i działamy pod presją czasu, wówczas przydałby się plugin, dzięki któremu możliwe byłoby przyspieszenie tych operacji i zminimalizowanie wystąpienia błędów (np. polegających na porównaniu niewłaściwych wersji dokumentów).
Przykład takiego pluginu można znaleźć w prezentacji projektu DEEWR (opisanego przeze mnie niedawno we wpisie Przykład zastosowania EA - projekt z Australii)
Plugin ten obsługuje proces generowania zdefiniowanych dokumentów i posiada również możliwość porównania (Comparison Report) z inną wersją dokumentu lub innym dokumentem. Plugin ten posiada wiele innych opcji, wśród których można znaleźć na przykład możliwość porównania również z innym raportem generowanym wprost z repozytorium EA, czy oznaczania jako zmienione tylko elementy zmodyfikowane po wskazanej dacie.
Niniejszy wpis ma za zadanie jedynie wskazanie metody rozwiązania problemu i może stanowić inspirację do samodzielnego stworzenia pluginu o podobnej funkcjonalności.
wlasnie szukalem coś na ten temat, a tu proszę:)
OdpowiedzUsuńczy mogę prosić o artykuły na temat pracy grupowej i wersjonowania modeli - szczególnie mnie interesuje praktyczne podejście.
ponadto szukam jakiegos dobrego pluginu do zarządzania wymaganiami (m.in. walidacja wymagań) - czy mógłbyś coś polecić?
Mam w planach kolejne artykuły o pracy grupowej, które będą prezentować praktyczne podejście do tematu.
OdpowiedzUsuńJeśli chodzi o plugin do zarządzania wymaganiami to istnieje Raquest (www.raquest.com), który korzysta z repozytorium EA (EAP lub baza danych) i udostępnia interfejs użytkownika dostosowany do pracy z wymaganiami a nie do modelowania.
Jeśli chodzi o walidację wymagań - to najlepiej dostosować zakres walidacji do wymagań projektowych. Można spróbować się oprzeć np. na EnArValidationRules (blog.lieberlieber.com/2013/04/11/enarvalidationrules-validate-and-auto-correct-your-enterprise-architect-models/) lub samemu stworzyć zapytania SQL i/lub skrypty do walidacji.