piątek, 14 grudnia 2012

Rodzaje raportów

Program Enterprise Architect umożliwia generowanie raportów, dzięki którym diagramy oraz opisy zawartości modelu mogą być prezentowane osobom zaangażowanym w przedsięwzięcie  bez potrzeby korzystania bezpośrednio z EA.
Poniżej został przedstawiony podział na kategorie tych raportów.


Raporty HTML

Raport w formacie HTML odzwierciedla strukturę repozytorium lub strukturę wybranego drzewa pakietów, czyli podzbioru repozytorium. Istnieje możliwość zmiany domyślnego szablonu HTML poprzez edycję styli CSS. Edycja szablonu pozwala zmienić styl wyświetlania określonych cech elementów oraz ograniczyć zakres prezentowanych w raporcie cech. Czyli na przykład możemy usunąć z raportu informację o autorze diagramu, czy dacie utworzenia i poprzestać tylko na informacjach ważnych z merytorycznego punktu widzenia. Ponadto w łatwy sposób możliwa jest zmiana logo prezentowanego w prawym górnym rogu raportu. 
Sugerowane zastosowanie tego typu raportu to udostępnienie treści zawartych w modelu kierownictwu projektu lub klientowi. 
Podstawową zaletą tego typu raportów jest łatwość dostępu, gdyż nie jest konieczne instalowanie aplikacji Enterprise Architect lub EA Viewer oraz konfigurowanie dostępu do współdzielonego modelu. 
W niektórych projektach zdefiniowany raport HTML jest generowany cyklicznie i publikowany w serwisie WWW zawierającym zbiór aktualnych informacji dotyczących całego przedsięwzięcia.

Poniższy rysunek prezentuje przykładowy raport w formacie HTML.
zawartość przykładowego raportu HTML z Enterprise Architect

Raporty proste

Raporty proste to inaczej raporty w formacie RTF wygenerowane przy użyciu pojedynczego szablonu specyficznego dla jednego zakresu informacyjnego. Aby wygenerować na przykład raporty opisujące wymagania, przypadki użycia oraz model danych konieczne jest zastosowanie oddzielnych szablonów specyficznych dla każdego rodzaju elementów z uwagi na ich inny zakres informacyjny.
Sugerowane zastosowania:
  • Zestawienie określonego typu elementów wraz z ich cechami - może służyć np. dalszemu przetwarzaniu w MS Excel.
  • Raport roboczy dla członków zespołu projektowego - może służyć np. zebraniu w jednym miejscu wszystkich elementów spełniających określone kryteria w celu walidacji i weryfikacji zbioru danych.
Podstawową zaletą takich raportów jest ich prostota, gdyż wytworzenie pojedynczego szablonu nie jest czasochłonne, a uruchomienie generowania raportu nie wymaga żadnej konfiguracji.
Raporty proste mogą być generowane przy użyciu tych samych szablonów, które są wykorzystywane w generowaniu raportów złożonych.
Poniższy rysunek przedstawia przykład raportu prostego zawierającego zestawienie wymagań funkcjonalnych.
zestawienie wymagań funkcjonalnych


Raporty złożone - Virtual Reports

Raport złożony umożliwia wygenerowanie kompletnego dokumentu w formacie MS Word zgodnego z szablonem projektowym wykorzystywanym również do tworzenia dokumentacji wprost w MS Word lub Open Office. Dzięki temu cała dokumentacja projektowa posiada jednolitą i spójną formę, czyli takie same:
  • style paragrafów,
  • stronę tytułową,
  • metrykę,
  • formę spisu treści,
  • oraz paginę (nagłówek i stopkę).
Dokument taki może składać się z wielu sekcji, z których każda prezentuje inny zakres informacyjny charakterystyczny dla różnego rodzaju elementów modelu. Dodatkowo część treści takiego dokumentu może stanowić tzw. treść statyczną, pochodzącą z zawartości Linked Documents, czyli dokumentów RTF przechowywanych w repozytorium EA. Dokumenty takie mogą zawierać elementy graficzne oraz tabele, które trudno byłoby umieścić w opisach elementów lub pakietów. Format zawartości Linked Document może być niezależny od zastosowanych szablonów projektowych.
Sugerowane zastosowanie to generowanie kompletu dokumentacji projektowej. Zastosowanie Virtual Reports pozwala zachować spójność treści modelu oraz dokumentów, łatwość aktualizacji oraz sprawniejsze zarządzanie dokumentacją poprzez rozdzielenie treści dokumentów od formy ich prezentacji.

spis treści przykładowego raportu złożonego - virtual report

Aby skorzystać z tego typu raportów konieczne jest oprócz przygotowania szablonów również opracowanie odpowiedniej struktury pakietowej oraz diagramów. Przykładowy diagram, który definiuje raport złożony przedstawia poniższy rysunek.
diagram dokumentacji - Virtual report


Mechanizm Virtual Reports umożliwia dodatkowo wygenerowanie również raportu w formacie HTML. Tego typu hybryda pozwala stworzyć raport HTML, który posiada strukturę zgodną z dokumentem w formacie RTF, a nie ze strukturą pakietową repozytorium.
Poniższy rysunek przedstawia taki przykładowy raport, którego strukturę można porównać z odpowiednikiem z zamieszczonym wyżej przykładowym raportem w formacie HTML.
przykładowy Virtual Report w formie HTML

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zmieniając komentarz( bo mam wersje 6.5 a tam takich opcji w ogóle nie ma)
      Mam pytanie do sekcji dokumentacji i Virtual Reports, które defacto sa o wiele lepsze niż RTF Bookmarks . Jeżeli mam model typu:
      1.Use Case
      1a) Scenariusz (szablon x)
      1b) Wymagania (szablon y)
      1c) Interface (szablon z)

      i to wszystko x20 (bo powiedzmy jest 20 przypadków użycia) jak w prosty sposób utworzyć master document/model documentation?

      Usuń
    2. Właśnie opublikowałem artykuł o Virtual Reports, który ma za zadanie przybliżyć temat i rozwiać wątpliwości.

      Usuń