Jest to naturalna sytuacja, gdyż wymagania są opisywane przy użyciu języka naturalnego oraz zachodzi konieczność łatwego komunikowania ich klientowi. Poprawki w treści wymagań często są nanoszone w trakcie spotkań z klientem, bądź przesyłane pocztą elektroniczną. Zastosowanie do tego celu programu MS Word wydaje się najlepszym rozwiązaniem, zwłaszcza gdy w grę wchodzi wykorzystanie trybu rejestracji zmian w MS Word.
Problem zaczyna się, gdy uzgodnioną już treść wymagań należy przenieść do Enterprise Architecta. Gdy wymagań jest niewiele, możliwe jest ich manualne przekopiowanie, jednak w złożonym projekcie wymagań bywa ich kilkaset lub kilka tysięcy. W dodatku w praktyce czas na stworzenie rejestru wymagań w modelu Enterprise Architecta jest bardzo ograniczony, gdyż ważniejszym zadaniem jest zapewnienie określonej wartości merytorycznej artefaktów, niż ich forma.
W niniejszym artykule opisane zostało ułatwienie w przenoszeniu treści wymagań z MS Word. Już na początku chcę wyraźnie zaznaczyć, że nie jest to preferowana przeze mnie metoda. Jeśli to jest możliwe, to zalecam importowanie wymagań przy wykorzystaniu makra w Visual Basicu w programie MS Excel. Opiszę tę metodę przy innej okazji.
Wracając do importu wymagań z MS Word, jej największą zaletą jest prostota. Poza tym nie jest potrzebne opracowywanie jakiegokolwiek narzędzia czy interfejsu do MS Office.
Jak to działa?
Załóżmy, że mamy plik w formacie MS Word zawierający wymagania w postaci:- Identyfikator i nazwa wymagania
- Treść wymagania
W ramach przykładu utworzyłem cztery wymagania, pierwsze dwa są w zapisane w formie zwykłych akapitów, a pozostałe zostały umieszczone w formie tabelarycznej. Aby poprawnie zadziałał import wymagań z tabeli konieczne jest umieszczenie znaku końca wiersza po nazwie wymagania.
W otwartym modelu Enterprise Architecta należy utworzyć nowy diagram typu Extended --> Requirement.
Magiczny sposób importu wymagań sprowadza się do:
- zaznaczenia całego wymagania (nazwy wraz z treścią),
- przeciągnięcia (drag & drop) zaznaczonego tekstu na diagram Enterprise Architecta.
Po przeciągnięciu na diagram pojawia się kontekstowe menu wyboru typu elementu, który ma zostać utworzony. Po wyborze typu Requirement tworzone jest i umieszczane na diagramie nowe wymaganie, którego nazwa (Short Description) odpowiada pierwszemu akapitowi, a pozostała treść (po znaku końca wiersza) umieszczana jest w polu opisu wymagania (Notes).
Wymagania utworzone w Enterprise Architect w niniejszym przykładzie pokazane są na powyższym rysunku.
Opisanej tu metodzie przeciągania treści z dokumentu MS Word wiele brakuje do jakiegoś zaawansowanego mechanizmu, ale nie można zaprzeczyć, że jest szybsza i wygodniejsza od zwykłego Copy&Paste. A w dodatku przeglądając pomoc lub dokumentację Enterprise Architecta trudno się dopatrzeć informacji o niej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz